mandag den 2. august 2010

Hyldeblomst






For to en halv uge siden lavede jeg den årlige portion hyldeblomstsaft. Den blev, hvis jeg selv skal sige det, særlig god i år. Jeg er ikke så vild med når den er for sød, så jeg havde givet den gas med citronsyren og de friske citroner.
Det er nu ikke noget der smager mere af sommer end et glas hyldeblomst og en håndfuld friske jordbær.


Hyldeblomstsaft. (Giver ca. 4 liter)
50 store hyldeblomstskærme, skal så vidt muligt være sprunget ud allesammen
60 g. citronsyre
kødet fra 2 øko citroner
1,5 kg. sukker
3 l. vand

Vandet bringes i kog og sukkeret opløses heri, derefter køler vandet af.
Hyldeblomsterne skal ikke skylles, men blot lægges i en stor skål eller fad af porcelæn. Citronsyren drysses over blomsterne og kødet fra citronerne lægges i. Sukkervandet hældes over så det dækker alle blomsterne.
Stilles i køleskabet i 5 dage.

Saften sies gennem et klæde, jeg plejer at bruge et gange almindeligt rent viskestykke, og saften hældes på rene skoldede flasker.
Generelt er jeg ikke vild med at anvende nogen form for konserveringsmidler i mit køkken, så jeg fylder flaskerne 3/4 op med saft og putter dem i fryseren. Det fungerer og man kan tø lidt op efter behov. Hvis man synes det er for besværligt og ikke har plads i sin fryser, skyller man flaskerne i Atamon inden saften hældes på.

Ingen kommentarer: