søndag den 11. september 2011

Råsyltede blommer i rom



Weekenden har stået på masser af bagværk, syltning og god mad sammen med gode venner.
En ting jeg ikke fik lavet sidst sommer er råsyltede blommer. Det smager dejligt med en klat vaniljeis, creme fraiche eller som tilbehør til ost.
1/2 kg. blommer
1/2 liter vand
250 g. sukker
2 vanijlestænge
4. spsk. brun rom


Sukkeret koges ud i vandet og hældes ud over blommerne hvor stenen er fjernet og delt i kvarte. Dernæst skrabes kornene ud af vaninjestangen og "skrabes" ind i 1 spsk. sukker, således kornene bliver fordelt i sukkeret og ikke ender som store klumper.
Blommerne kommes i rene skoldede glas. Vaniljesukker og rom hældes ud over blommerne og til sidst hældes sukkervandet i, så alle blommer er dækket.
Låget skrues på medens de er varme og glassene opbevares i køleskabet.



2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor ser det lækkert ud. Hvor lang tid skal de stå før man kan spise dem?
Vh charlotte

Mettes Mad m.m. sagde ...

Hej Charlotte
Godt spørgsmål. Sidst jeg lavede dem, stod de i 3-4 uger før jeg spiste dem. Men de kan sagtens spises før. Jeg vil tro at de er gode efter 1 uge til 14 dage. Jeg vil meget gerne have en tilbagemelding, hvis du prøver at lave dem.
Hilsen Mette